Poslovne vrednote v slovenskih podjetjih

Avtorji

  • doc. dr. Marko Divjak

Ključne besede:

poslovne vrednote, etično poslovanje, družbeno odgovorno poslovanje

Povzetek

Raziskava o poslovnih vrednotah v slovenskih podjetjih je bila izvedena v mesecu marcu 2010, na vzorcu 578 študentov Dobe Fakultete, ki so zaposleni v različnih podjetjih in organizacijah. Skoraj 60 % anketirancev je ocenilo, da so poslovne vrednote podjetij, v katerih so zaposleni, precej oz. povsem skladne z načeli družbeno odgovornega ravnanja, torej z načeli odgovornega ravnanja do zaposlenih, poslovnih partnerjev, strank/potrošnikov, širše družbe in do naravnega okolja. Med izbranimi poslovnimi vrednotami se po mnenju anketirancev v podjetjih najvišje vrednotijo kakovost, skrb za okolje, etična načela in sodelovalnost. Vrednoti, ki sta po mnenju anketirancev v podjetjih najbolj zapostavljeni oz. imata najmanjšo težo, pa sta enakopravnost in skrb za zaposlene. Ravno skrb za zaposlene je tista vrednota, ki je anketirancem osebno najpomembnejša. Anketirancem sta osebno zelo pomembni vrednoti še kakovost in etična načela, kar je skladno z zaznano situacijo v podjetjih, poleg tega pa še znanje ter razvoj in inovacije. Na zadnje mesto pa v povprečju postavljajo skrb za okolje. Metoda razvrščanja v skupine pokaže, da vzorec anketirancev sestavljata dve razmeroma homogeni skupini, katerih rezultati se med seboj pomembno razlikujejo. Skupina 1, katero sestavlja dobrih 60 % vseh anketirancev, ima pomembno bolj pozitivno stališče do usklajenosti poslovnih vrednot v podjetjih z načeli družbeno odgovornega ravnanja, poleg tega pa je zastopanost vseh naštetih poslovnih vrednot v podjetjih ocenila s pomembno višjimi ocenami. Člane skupine 1 lahko poimenujemo »zadovoljni zaposleni«, člane skupine 2, ki jo sestavlja slabih 40 % anketirancev, pa lahko imenujemo »nezadovoljni zaposleni« - nezadovoljstvo se posredno kaže predvsem v izrazito nizkih ocenah vrednotenja skrbi za zaposlene in enakopravnosti zaposlenih. V skupini 1 je nekoliko večji odstotek vodilnih/vodstvenih delavcev in posameznikov, ki delajo v manjših podjetjih (do 50 zaposlenih), medtem ko je v skupini 2 večji odstotek nevodstvenih delavcev in posameznikov, ki delajo v podjetjih z več kot 50 zaposlenimi. Po spolu in starosti se skupini pomembno ne razlikujeta.

Literatura

Boštjančič, E. (2009). Various views on the organizational values of Slovenian managers and entrepreneurs. Psihološka obzorja, 18 (1), 89-102.

Boštjančič, E. (2005). Delo kot vrednota – pomen, struktura in odnos do dela. Kadri, 11 (14), 38-41.

Carrasco, I. (2007). Corporate Social Responsibility, Values and Cooperation. International Advances in Economic Research, 13, 454-460.

Holtzhausen, L. in Fourie, L. (2009). Employees' perceptions of company values and objectives and employer-employee relationships: A theoretical model. Corporate Communications: An International Journal, 14(3), 333-344.

Mauro, N., Natale S. M., in Libertella, A. F. (1999). Personal Values, Business Ethics and Strategic Development. Cross Cultural Management, 6(2), 22-28.

Pogačnik, V. (2003). Lestvice delovne motivacije. Ljubljana: Center za psihodiagnostična sredstva.

Pogačnik, V. (1993). Lestvica delovnih motivov. Psihološka obzorja, 3, 143-157.

Warr, P. (2008). Work values: Some demographic and cultural correlates. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 81, 751-775.

Prenosi

Objavljeno

2019-07-09

Številka

Rubrika

Izvirni znanstveni članek

Kako citirati

Divjak, M. . (2019). Poslovne vrednote v slovenskih podjetjih. Mednarodno Inovativno Poslovanje = Journal of Innovative Business and Management, 2(2). http://journal.doba.si/OJS/index.php/jimb/article/view/140