Generacijski turist: kako starostne kohorte vplivajo na izbiro potovanj

Avtorji

DOI:

https://doi.org/10.32015/JIBM.2025.17.1.4

Ključne besede:

vrednote generacij, izbira turističnega produkta, potrošnikovo vedenje, generacijske kohorte, potovalne preference

Povzetek

Namen prispevka – Namen prispevka je raziskati povezanost med generacijskimi vrednotami in izbiro turističnega produkta. Prispevek naslavlja znanstveni problem, kako družbeno-zgodovinske izkušnje vplivajo na vedenje potrošnikov v turističnem sektorju. Cilj je prepoznati značilne vzorce med generacijami Baby boom, generacijo X in generacijo Y, ki vplivajo na potovalne preference, vključno z občutljivostjo na ceno, dolžino potovanja, slogom potovanja ter želeno stopnjo avtonomije.

Raziskovalna metodologija – Uporabljena je bila dvostopenjska raziskovalna metodologija. V prvi fazi je bila na podlagi kataloga potovanj sodelujoče turistične agencije oblikovana kodna knjiga. Potovanja so bila kategorizirana glede na sedem značilnosti, kot so vrsta, dolžina in stopnja avtonomije. V drugi fazi je bil z uporabo programa SPSS 24 analiziran nabor podatkov 9605 potnikov. Generacijske skupine so bile določene glede na starost, opravljene pa so bile korelacijske in križne analize, da bi odkrili pomembne vzorce.

Ugotovitve – Rezultati kažejo na izrazite generacijske razlike v turističnih preferencah. Mlajši turisti (generacija Y) izkazujejo večjo občutljivost na ceno, dajejo prednost krajšim in bolj samostojnim potovanjem ter pogosteje izberejo mestne oddihe. Nasprotno pa pripadniki generacije Baby boom raje izberejo dražja, daljša in organizirana potovanja. Generacija X zavzema prehodno pozicijo in kaže zmerne preference v vseh kategorijah.

Praktična uporabnost – Rezultati ponujajo uporabne usmeritve za turistične ponudnike in tržnike. Razumevanje generacijskih vrednot omogoča turističnim agencijam učinkovitejše prilagajanje ponudbe, boljše trženjsko segmentiranje in oblikovanje ciljno usmerjenih doživetij, kar vodi v večje zadovoljstvo in lojalnost strank.

Izvirnost/vrednost – Študija predstavlja nov prispevek s tem, ko empirično povezuje generacijsko teorijo s konkretnim potovalnim vedenjem na podlagi velikega nabora podatkov. Za razliko od prejšnjih raziskav, ki so se osredotočale na splošno potrošniško vedenje, ta prispevek ponuja specifičen vpogled v generacijske potovalne preference v evropskem kontekstu.

Literatura

Berkup, S. B. (2014). Working With Generations X And Y In Generation Z Period: Management Of Different Generations In Business Life. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5, 218–229.

Cohen, D. (2002). I/Os in the know offer insights on Generation X workers. Monitor on Psychology, 33, 66–67.

Egri, C., & Ralston, D. (2004). Generation cohorts and personal values: a comparison of China and the United States. Organization Science, 15, 210–220.

Gardiner, S., Grace, D., & King, C. (2014). The Generation Effect: The Future of Domestic Tourism in Australia. Journal of Travel Research, 53(6), 705–720. https://doi.org/10.1177/0047287514530810

Goldman Sachs Report. (2016). Millennials: Coming of age. Retrieved from https://www.goldmansachs.com/insights/archive/millennials/

Gravett, L., & Trockmorton, R. (2007). Bridging the generation gap. Franklin Lakes: Career Press.

Holbrook, M. B., & Schindler, R. M. (1989). Some Exploratory Findings on the Development of Musical Tastes. Journal of Consumer Research, 16, 119–124.

Howe, N., & Strauss, W. (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: Quill William Morrow.

Kupperschmidt, B. R. (2000). Multi-generation employees: Strategies for effective management. Health Care Manager, 19, 65–76.

Lancaster, L. C., & Stillman, D. (2002). When generations collide: Who they are. Why they clash. How to solve the generational puzzle at work. New York: Harper Collins.

Mannheim, K. (1972). The Problem of Generations. In Paul Kecskemeti (Ed.), Essays on the Sociology of Knowledge (pp. 276–322). London: Routledge.

Parment, A. (2011). Generation Y in consumer and labour markets. New York: Routledge.

Parment, A. (2013). Generation Y vs. Baby Boomers: shopping behaviour, buyer involvement and implications for retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(2), 189–199.

Patterson, I., & Pegg, S. (2009). Marketing the Leisure Experience to Baby Boomers and Older Tourists. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(2), 254–272.

Rejec, V. (2012). Relevantnost dvofaktorske motivacijske teorije pri generaciji X in Y. Fakulteta za uporabne in družbene študije v Novi Gorici.

Schewe, C. D., & Meredith, G. E. (2004). Segmenting global markets by generational cohorts: determining motivations by age. Henry Stewart Publications.

Schewe, C. D., Meredith, G. E., in Noble, S. M. (2000). Defining Moments: Segmenting by Cohorts. Marketing Management, 9(3), 48–53.

Schuman, H., & Scott, J. (1989). Generations and Collective Memories. American Sociological Review, 54, 359–381.

Špindler, T. (2018). The Influence of Generations and Their Values on Tourism Product Selection – Theoretical Overview. In M. Gorenak & A. Trdina (Eds.), Responsible Hospitality: Inclusive, Active, Green (pp. 165–192). Maribor: University of Maribor Press.

Objavljeno

2025-06-30

Številka

Rubrika

Izvirni znanstveni članek

Kako citirati

Gorenak, M., Virant, J., & Špindler, T. . (2025). Generacijski turist: kako starostne kohorte vplivajo na izbiro potovanj. Mednarodno Inovativno Poslovanje = Journal of Innovative Business and Management, 17(1). https://doi.org/10.32015/JIBM.2025.17.1.4